Onderwijs assessment

Assessment voor het onderwijs

Speciaal voor functies in het onderwijs heeft Talentem het onderwijs assessment opgesteld. Dit assessment richt zich specifiek op competenties en capaciteiten die in het onderwijs van belang zijn. Deze vorm van assessment kan ingezet voor allerlei verschillende functieniveaus en verschillende typen onderwijs. Of je vraag nu over een leraar, teamleider of een directeur gaat, over basisonderwijs, MBO, HBO of Universiteit, Talentem helpt jou en je organisatie graag verder.

De opbouw van een assessment hangt altijd af van de doelstelling. In het onderwijs worden de volgende soorten assessment het vaakst gebruikt:

Doel van het onderwijs assessment

Het doel van het onderwijs assessment hangt uiteraard af van de specifieke vraagstelling. Wanneer het om een selectie vraagstuk gaat, zullen we onderzoeken op wat voor niveau de kandidaat denkt en werkt, welke capaciteiten hij of zij bezit en hoe goed de kandidaat bij jouw functie en organisatie past.

Onderwijs assessment Talentem

Contact | 085 - 1304676

Indien je een ontwikkelvraagstuk hebt, gaan we op zoek naar de sterke en zwakke kanten van de kandidaat. We kijken waar de leerpunten zitten en geven advies over ontwikkelgebieden. Ook doen we een uitspraak over hoe de sterke kanten van deze persoon het beste binnen de organisatie benut kunnen worden.

Bij een loopbaanvraagstuk kijken we bij het onderwijs assessment eveneens naar de sterke en zwakke kanten van de kandidaat, waarbij we ons er in dit geval op richten een objectief beeld te vormen van carrièremogelijkheden en eventuele volgende stappen. Het loopbaanassessment wordt bijvoorbeeld vaak ingezet bij een verandering van functie or werkgever. Ook kan het gebruikt worden als basis of nulmeting bij re-integratie, outplacement of loopbaanbegeleiding.

Waar kijkt het onderwijs assessment naar

Bestuurders, leraren, teamleiders en andere professionals in het onderwijs moeten tegenwoordig veel kunnen. Ze hebben een breed scala aan competenties en vaardigheden nodig. Waar ons assessment precies naar kijkt, hangt altijd af van de specifieke vraagstelling, de functie en de organisatie. Hieronder volgen een aantal van de belangrijkste competenties in het onderwijs, waar we met ons onderzoek doorgaans dieper op in gaan.

  • Bestuurlijke sensitiviteit, Inzicht in politieke en bestuurlijke verhoudingen, bedrijfseconomisch inzicht en organisatiesensitiviteit; 
  • Bevorderen van het leren en de ontwikkeling van leerlingen; 
  • Leidinggeven en het bevorderen van samenwerking tussen leerlingen; 
  • Ordelijk en gestructureerd, zodat leerlingen weten wat ze van je kunnen verwachten; 
  • Goede communicatievaardigheden en een professionele houding, zowel in de communicatie met leerlingen en collega’s als met ouders en verzorgers; 
  • Flexibiliteit, zowel in de dagelijkse structuur als in de manier van lesgeven, zodat differentiatie kan plaatsvinden.

Waarom onderwijs assessment

Het onderwijs stelt tegenwoordig hoge eisen aan professionals. Het is daarom van groot belang dat deze professionals de mogelijkheid hebben het beste uit zichzelf te halen. Het onderwijs assessment van Talentem kan daarbij helpen. Met behulp van kwalitatief hoogwaardige, valide tests geven we je een overzicht van de capaciteiten, competenties en ontwikkelgebieden van de kandidaat. Zo kun jij de beste keuze maken, of het nu om een selectie-, loopbaan-, of om een ontwikkelvraagstuk gaat.

Voor wie is het onderwijs assessment

In het onderwijs vind je vele verschillende soorten functies. Soms moet het assessment gericht zijn op primair onderwijs, soms op secundair of speciaal onderwijs. De ene keer gaat het om een directeursfunctie, de andere keer om een leerkracht, onderwijsassistent, of teamleider. Voor elke functie in het onderwijs kan Talentem je helpen.

Assessment is maatwerk. Daarom passen wij het onderzoek en de rapportage altijd aan de vraag- en doelstelling van de opdrachtgever aan. Het assessment onderwijs wordt voor alle bovengenoemde functies ingezet. We zorgen altijd dat het assessment wordt aangepast naar de vraagstelling, verwachtingen en het functieniveau. Geen enkel assessment is hetzelfde.

Onderwijs assessment onderzoek en rapportage

De vormgeving van het onderzoek en de rapportage hangen sterk af van de specifieke vraag- en doelstellingen. Een assessment voor een leerkracht of teamleider ziet er anders uit dan een assessment voor een directeur. Een leerkracht in het voortgezet onderwijs heeft andere competenties nodig dan een leerkracht in het speciaal onderwijs. Daarom bepalen we deze vormgeving in overleg met jou en je organisatie.

Om je toch een idee te geven, volgt hier een overzicht van onderdelen die normaal gesproken aan bod komen.

  • We geven inzicht in aan de ene kant de capaciteiten en competenties van de kandidaat, en aan de andere kant zijn of haar persoonlijkheid en motivatie; 
  • We geven een duidelijk overzicht van de sterke en zwakke punten van de kandidaat en geven advies over eventuele valkuilen en uitdagingen; 
  • Gaat het om een selectie assessment, dan geven we een advies over de geschiktheid van de kandidaat, over hoe goed hij of zij bij de functie en bij de organisatie past; 
  • Gaat het om een ontwikkelassessment, dan geven we inzicht in de ontwikkelgebieden en het ontwikkelpotentieel van de kandidaat, waarbij we een advies geven over vervolgstappen in de professionele ontwikkeling; 
  • Gaat het om een loopbaanassessment, dan geven we een advies over mogelijke volgende stappen in de carrière van de kandidaat, waardoor hij of zij met een goed gevoel in de carrière kan doorgroeien.

Assessment bureau Talentem

Contact Assessment Center:
085 - 130 4676
info@talentem.nl

Geen ingewikkelde taal.
Geen gedoe.
Geen tierelantijnen.
Wel streven naar perfectie.
Dat is Talentem!

Talentem Groep B.V gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close