Home / Interim HR advies bij opstellen personeelshandboek
Interim HR advies bij opstellen personeelshandboek
Waarom is een personeelshandboek belangrijk?
Omdat je medewerkers in dienst hebt. En omdat de cao soms een nadere uitwerking behoeft of – als niet onder een cao valt – je gebonden bent aan het Burgerlijk Wetboek als het om arbeidsrechtelijke zaken gaat. Dat behoeft zeker toelichting!
Een personeelshandboek is een aanvulling op het arbeidscontract dat je maakt voor je medewerkers.
In een personeelshandboek staat wat voor alle medewerkers binnen een bedrijf(sonderdeel) geldt. Dat kunnen regels en procedures zijn, maar ook arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld over salaris(groei) of verlof. Je legt hierin dus eigen en uniforme afspraken met je medewerkers vast op een manier die past bij jouw manier van communiceren.
De individuele afspraken die met medewerkers worden gemaakt, staan in de individuele arbeidsovereenkomsten.
Waarvoor gebruik je een personeelshandboek?
Het personeelshandboek wordt gebruikt om je eigen (huis)regels toe te lichten. Denk bijvoorbeeld aan de afspraken over ziekmelden, thuiswerken, het aanvragen van verlof, of het declareren van kilometers. En de regels over thuiswerken, de verzuimprocedure, bedrijfshulpverlening, promotie, veilig werken, en/of beoordeling van het functioneren van medewerkers.
Deze afspraken zijn meestal op A4-tjes te vinden. Soms op intranet. En soms ergens bij iemand die personeelszaken doet. En soms bij …. Ja, bij wie ook alweer?
En dat kan beter! Stel daarom je eigen personeelshandboek op.
Bij interim HR adviesbureau Talentem helpen we je graag met het opstellen of updaten van het personeelshandboek voor je organisatie.
Wat heb je aan een personeelshandboek?
- Het is een onmisbare aanvulling op je arbeidscontract;
- Het voorkomt onduidelijkheid en gedoe;
- Het personeelshandboek zorgt voor duidelijkheid en structuur voor je medewerkers en organisatie. Je kunt erop terugvallen als er onduidelijkheden zijn;
- Je bent juridisch ingedekt doordat je specifieke afspraken duidelijk kenbaar maakt aan je medewerkers;
- Het maken van een personeelshandboek dwingt je als werkgever om vooruit te denken over welke afspraken er gelden in geval van ziekte en verlof, ook als dit (nog) niet van toepassing is;
- Het aanpassen van regels en afspraken is makkelijker centraal te regelen in een personeelshandboek; want zonder personeelshandboek moet je met elke medewerker afzonderlijk over nieuwe afspraken onderhandelen;
- En ten slotte: als je geen cao hebt is het een ideaal document om op terug te vallen.
De voordelen van een personeelshandboek
- Je medewerkers weten hun rechten en plichten en welke afspraken er in de organisatie bedrijf gelden;
- De afspraken in het handboek gelden voor iedereen; dat bevordert het gevoel van eerlijkheid en gelijke behandeling bij medewerkers;
- Doordat je alle voorschriften systematisch in een document vastlegt, geef je structuur aan je personeelsbeleid. En dat is wel zo prettig!
- Een personeelshandboek biedt jou – als werkgever – bescherming. Je staat juridisch sterker als je je zaken goed hebt vastgelegd;
- Daarnaast biedt het gemak. Wil je een regel aanpassen? Dat kun je eenvoudig centraal regelen door een wijziging in het personeelshandboek. Je hoeft niet met iedere medewerker afzonderlijk te onderhandelen.