Talentem
085 - 130 4676 Locaties
  • Home
  • Soorten assessments
      Back
    • Ontwikkel assessment
    • Selectie assessment
    • Loopbaan assessment
  • Assessment Center
      Back
    • Assessment locaties
    • Vernieuwende kijk
    • Beveiligd verstuurd
    • NIP geregistreerd
    • Zes ogen principe
    • Maatwerk assessment
    • Thuis assessment
  • Veelgestelde vragen
  • Referenties
  • Over ons
  • Contact
Assessment aanvragen

Meest voorkomende assessments

Alle soorten assessments
Ontwikkel assessment
Selectie assessment
Loopbaan assessment

Home / Interim HR advies bij opstellen personeelshandboek

Interim HR advies bij opstellen personeelshandboek

Waarom is een personeelshandboek belangrijk?

Omdat je medewerkers in dienst hebt. En omdat de cao soms een nadere uitwerking behoeft of – als niet onder een cao valt – je gebonden bent aan het Burgerlijk Wetboek als het om arbeidsrechtelijke zaken gaat. Dat behoeft zeker toelichting!

Een personeelshandboek is een aanvulling op het arbeidscontract dat je maakt voor je medewerkers.

In een personeelshandboek staat wat voor alle medewerkers binnen een bedrijf(sonderdeel) geldt. Dat kunnen regels en procedures zijn, maar ook arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld over salaris(groei) of verlof. Je legt hierin dus eigen en uniforme afspraken met je medewerkers vast op een manier die past bij jouw manier van communiceren.

De individuele afspraken die met medewerkers worden gemaakt, staan in de individuele arbeidsovereenkomsten.

Waarvoor gebruik je een personeelshandboek?

Het personeelshandboek wordt gebruikt om je eigen (huis)regels toe te lichten. Denk bijvoorbeeld aan de afspraken over ziekmelden, thuiswerken, het aanvragen van verlof, of het declareren van kilometers. En de regels over thuiswerken, de verzuimprocedure, bedrijfshulpverlening, promotie, veilig werken, en/of beoordeling van het functioneren van medewerkers.

Deze afspraken zijn meestal op A4-tjes te vinden. Soms op intranet. En soms ergens bij iemand die personeelszaken doet. En soms bij …. Ja, bij wie ook alweer?

En dat kan beter! Stel daarom je eigen personeelshandboek op.

Bij interim HR adviesbureau Talentem helpen we je graag met het opstellen of updaten van het personeelshandboek voor je organisatie.

Wat heb je aan een personeelshandboek?

  • Het is een onmisbare aanvulling op je arbeidscontract; 
  • Het voorkomt onduidelijkheid en gedoe; 
  • Het personeelshandboek zorgt voor duidelijkheid en structuur voor je medewerkers en organisatie. Je kunt erop terugvallen als er onduidelijkheden zijn; 
  • Je bent juridisch ingedekt doordat je specifieke afspraken duidelijk kenbaar maakt aan je medewerkers; 
  • Het maken van een personeelshandboek dwingt je als werkgever om vooruit te denken over welke afspraken er gelden in geval van ziekte en verlof, ook als dit (nog) niet van toepassing is; 
  • Het aanpassen van regels en afspraken is makkelijker centraal te regelen in een personeelshandboek; want zonder personeelshandboek moet je met elke medewerker afzonderlijk over nieuwe afspraken onderhandelen; 
  • En ten slotte: als je geen cao hebt is het een ideaal document om op terug te vallen.

De voordelen van een personeelshandboek

  • Je medewerkers weten hun rechten en plichten en welke afspraken er in de organisatie bedrijf gelden; 
  • De afspraken in het handboek gelden voor iedereen; dat bevordert het gevoel van eerlijkheid en gelijke behandeling bij medewerkers; 
  • Doordat je alle voorschriften systematisch in een document vastlegt, geef je structuur aan je personeelsbeleid. En dat is wel zo prettig! 
  • Een personeelshandboek biedt jou – als werkgever – bescherming. Je staat juridisch sterker als je je zaken goed hebt vastgelegd; 
  • Daarnaast biedt het gemak. Wil je een regel aanpassen? Dat kun je eenvoudig centraal regelen door een wijziging in het personeelshandboek. Je hoeft niet met iedere medewerker afzonderlijk te onderhandelen.

HR bureau Talentem
HR interim en HR advies

085 – 130 4676 
info@talentem.nl  

Neem contact op
Contact
Hero image
085 – 130 4676

NIP geregistreerd

NIP-logo
Assessment aanvragen

Assessment aanvragen

Instemming(Vereist)

Waarom Talentem?

  • Biedt objectieve, wetenschappelijk onderbouwde inzichten
  • Binnen 4 uur een reactie op jouw aanvraag
  • Ingepland binnen 5 – 10 werkdagen
  • Spoed? Evt. binnen 2 dagen mogelijk
  • Altijd een locatie in de buurt

Direct contact?

Wij helpen je graag


E-mailadres
info@talentem.nl

Telefoonnummer
085 - 130 4676

Contact Talentem

We doen ‘gewoon’ ons uiterste best om voor onze klanten het beste te regelen!

Assessment aanvragen
Ingepland binnen 5 - 10 werkdagen.
085 - 130 4676

Ieder mens is uniek gemaakt en heeft een doel en een taak op aarde. Een bepaald talent. De ene mens heeft meer talenten dan de ander, dat is niet erg, iedereen is uniek! Bij Talentem houden we van mensen die hun talenten willen benutten en ontwikkelen.

Over ons

Assessments

  • Ontwikkel assessment
  • Selectie assessment
  • Loopbaan assessment
  • Alle soorten assessments
  • Wat kost een assessment?
  • Assessment locaties
  • Assessment procedure Talentem
  • Assessment aanvragen
  • Assessment rapport
  • Veelgestelde vragen over assessments

Snel naar

  • Over Talentem
  • Referenties
  • Het Assessment Center van Talentem
  • Interim HR
  • Contact
  • Disclaimer
  • NIP geregistreerd

Contact

Talentem Groep B.V.
Grote Voort 293-A
8041 BL Zwolle

Locaties

085 - 130 4676

info@talentem.nl

Copyright © 2025 - Talentem · Sitemap · Privacybeleid

Deze website is ontwikkeld door B&S Media Internetmarketing

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
↑